Auteur | Bericht |
---|---|
13 maart 2023 om 22:23 | |
Hoi iedereen voor onze nieuwbouw zal ik een KNX installatie gaan toepassen, is het verplicht (NEN1010) om centraaldozen te hanteren? De aannemer liet weten dat dit moet? Maar dan begrijp ik het doel niet meer van een bussysteem als KNX. Mijn bedoeling is om elke bedieningsplaats (met bijhorende touchpanel of KNX knop) te voorzien van een groene EIB bus kabel --> deze gaat rechtstreeks naar de groepenkast waar ook de KNX voeding staat. + elk lichtpunt wil ik ook rechtstreeks naar de groepenkast brengen gezien de schakelactor in de groepenkast staat en die de lampen zal sturen. Er is dus geen fysieke verbinding meer nodig tussen het lichtpunt en de bedieningsplaats (daar waar dit wel het geval was bij traditionele bedrading en schakelaars)....dus ... wat moet ik met die centraaldozen :) ? Qua veiligheid denk ik dat ik er enkel maar op vooruit ga want ik heb geen lasdozen dus geen kans op vonkvorming. Noch aan de bedieningspunten noch aan de lichtpunten. Enkel in de groepenkast wordt er geschakeld door conforme actoren voor licht en rolluiken. Ik lees veel bagger; sommige zeggen dat het niet moet, andere verwijzen naar NEN1010 die dan weer een richtlijn geen wet zou zijn, of toch... ik hoop op dit forum door jullie als ervaringsdeskundige een gedegen antwoord te kunnen bekomen. Hoor het graag van jullie. alvast dank !! |
|
14 maart 2023 om 05:36 - Gemarkeerd als het antwoord | |
Als NEN 1010 centraaldozen verplicht zou stellen konden we geen kantoorgebouw meer plaatsen. Dat kan dus niet waar zijn. Het is wel van belang dat je de aansluitingen met kroonsteentjes o.i.d. ergens veilig in opbergt. Vaak is dat in de centraaldoos. Ook wordt een overzichtelijke installatie vereist. Dat kan bijvoorbeeld met centraaldozen, maar het hoeft niet. Als het maar logisch in elkaar zit.
Ter info: NEN 1010 wordt voorgeschreven in Bouwbesluit, maar niet in zijn geheel.
Succes met je klus :).
|
|
13 maart 2023 om 23:24 | |
Volgens mij is het niet verplicht om in elke ruimte een centraaldoos te plaatsen, zo lang je de groepen verdeeld volgens NEN 1010. Wel is het zaak om voldoende ruimte in de meterkast te maken. Ik heb zelf een bredere meterkast gemaakt en ongeveer 100 buizen vanuit de meterkast overal heen gelegt. Ik heb hoofdzakelijk inbouwspot toegepast, die gedeeltelijk door dali geregeld worden en gedeeltelijk via actoren geschakeld worden. Verder heb ik verschillende wandcontactdozen en markiezen/screens op actoren aangesloten.
Ik heb in het hele (nieuwbouw) huis geen enkele centraaldoos gebruikt.
Wel heb ik de buskabel in aparte leidingen gelegt, gescheiden van de stroom voerende leidingen. Vandaar zo veel buizen naar de meterkast.
|
|
13 maart 2023 om 23:37 | |
Dag Tonny
Klinkt als muziek in de oren.
Dus jij bent ook van de lichtpunten rechtstreeks naar de groepenkast gegaan, toch?
Ja, de buskabel afzonderlijk plaatsen schrijft ook de fabrikant voor.
Heb jij een keuring over de vloer gehad?
Ik voorzie een HAF kast voor de groepen en dan nog een kast ernaast met din rails voor de actoren, voeding, ip router en dimmers. Mee rekening gehouden dus.
100 buizen ... goed je best gedaan.
|
|
14 maart 2023 om 06:40 | |
Als iemand iets algemeens roept als “volgens de NEN1010” vraag dan naar de bepaling waar staat dat iets voorgeschreven is, volgens mij is die er niet voor KNX buskabel en centraaldozen.
Dit bericht is op 14 maart 2023 om 06:41 voor het laatst aangepast. |
|
14 maart 2023 om 08:00 | |
Plaats niet snel een reactie, maar heb toch het gevoel dat ik hier iets van vind.
Wij werken in Nederland volgens het zogenoemde centraaldozen systeem, dit omdat de installatie dan vervangbaar zou zijn. (Nu zie je dat veel centraaldozen worden weggewerkt, iets wat wij ook doen, maar dit mag eigenlijk niet, deze moeten bereikbaar zijn, wij plaatsen chips op de deksels)
Buiten het feit dat het makkelijker is om in woonhuizen te werken met centraaldozen, je kunt namelijk veel makkelijker veel draad oplassen, is het ook nog in mijn opinie goedkoper, omdat je vaak korte lengtes naar de installatie onderdelen hebt.
De NEN 1010 schrijft in deze ook een aantal zaken voor, maar het belangrijkste is dat het deugdelijk gemonteerd moet worden.
De NEN 1010 is wel degelijk lijdend aangezien deze is aangewezen in het bouwbesluit. (excl. deel 6, inspectie) Het bouwbesluit is opgenomen in de nederlandse wet, dus de NEN 1010 in deze dus ook. Wil je in de toekomst niet voor verassingen komen te staan dan zou ik die NEN 1010 toch maar als leidraad hanteren. Mijn wil is geen wet, dus doe ermee wat je wil. Succes
|
|
14 maart 2023 om 09:07 | |
Hoi Gerben, dank voor je reactie.
Als er gebruik wordt gemaakt van centraal dozen, dan lijkt het me dat ook maar enkel nuttig dat iedereen weet = kan zien waar die zijn en er dus aan kan. Dat is begrijpelijk.
Anderzijds stel ik me de vraag hoeveel installaties van nieuwe draad worden voorzien; ofwel werkt de installatie ofwel niet. Ouderdom; dan zal steeds de hele leiding vervangen worden want nieuwe draden steken in buizen van 60 jaar oud is ook te gek. Zeker nu alles voorbedraad is.
Ook aanpassingen doen, voor de bewoner na mij, is veel makkelijker dan het traditioneel systeem.
Dit omdat er geen draad moet aangepast worden enkel het programma; dus geen elektricien nodig, geen kap en breekwerk enkel een verstanige systeem integrator.
Is er toch wat mis kan via het installatieschema duidelijk gezien worden waar welke leidingen naar toe gaan.
Wil de nieuwe gebruiker geen KNX maar loxone, Logo!, ... home conrol... kan allemaal en is enkel aanpassingswerk nodig in de groepenkast.
Duurder ... ja dat is het wel, zeker.
Wat bedrading betreft is dit moeilijk te besluiten; de wisseldraden en kruisdraden vallen allemaal weg en naar elk bedieningspunt gaat dezelfde buskabel = meer kabel maar wel dezelfde dus ja ...
Maar de componenten zijn uiteraard duurder; daar een KNX knop al gauw 80€ kost en een traditionele 8€ om dan nog maar te zwijgen over de actoren en dimmers
Je hebt gelijk dat aftakkingen (lassen) maken, best gaat in die aftakdozen/centraaldozen.
Is het niet dat ik dus geen aftakkingen heb; reden te meer waarom ik die centraaldozen niet 'begreep'.
De regels zijn er om na te leven, absoluut dus ook de NEN 1010 maar ik wil voorkomen dat ervaringen en gewoontes met verplichtingen worden vergeleken. Anderzijds leer ik graag bij en sta ik open voor alle info.
|