Auteur | Bericht |
---|---|
13 maart 2023 om 22:31 | |
Hoi iedereen voor onze nieuwbouw zal ik een KNX installatie gaan toepassen, is het verplicht (NEN1010) om centraaldozen te hanteren? De aannemer liet weten dat dit moet? Maar dan begrijp ik het doel niet meer van een bussysteem als KNX. Mijn bedoeling is om elke bedieningsplaats (met bijhorende touchpanel of KNX knop) te voorzien van een groene EIB bus kabel --> deze gaat rechtstreeks naar de groepenkast waar ook de KNX voeding staat. + elk lichtpunt wil ik ook rechtstreeks naar de groepenkast brengen gezien de schakelactor in de groepenkast staat en die de lampen zal sturen. Er is dus geen fysieke verbinding meer nodig tussen het lichtpunt en de bedieningsplaats (daar waar dit wel het geval was bij traditionele bedrading en schakelaars)....dus ... wat moet ik met die centraaldozen :) ? Qua veiligheid denk ik dat ik er enkel maar op vooruit ga want ik heb geen lasdozen dus geen kans op vonkvorming. Noch aan de bedieningspunten noch aan de lichtpunten. Enkel in de groepenkast wordt er geschakeld door conforme actoren voor licht en rolluiken. Ik lees veel bagger; sommige zeggen dat het niet moet, andere verwijzen naar NEN1010 die dan weer een richtlijn geen wet zou zijn, of toch... ik hoop op dit forum door jullie als ervaringsdeskundige een gedegen antwoord te kunnen bekomen. Hoor het graag van jullie. alvast dank !! |
|
13 maart 2023 om 23:13 | |
Ik woon sinds 2 jaar in een nieuwbouwwoning en was ook van plan om met KNX aan de slag te gaan.
De vraag bij de aannemer neergelegd wat het zou kosten om alle lichtpunten, schakelaars en wcd’s naar een centrale plek te bedraden.
De aannemer gaf aan dat ze altijd bedraden dmv het centraal dozen systeem en omdat het projectmatige nieuwbouw betreft wilden ze niet voor 1 woning afwijken.
Ik kreeg wel de optie om parallel aan het centraaldozensysteem naar elk lichtpunt, schakelaar en wcd een loze leiding te leggen a 200 euro per stuk. Dat liep uiteindelijk zo in de papieren dat ik het voorbij heb laten gaan. Al die extra leidingen plus het hele KNX-systeem zou een extra investering van enkele tienduizenden euro’s betekenen en dat wilden en konden we er niet aan uit geven.
Heb uiteindelijk alle schakelaars laten bedraden met een nul-draad en ben nu stukje bij beetje draadloos (WiFi en zigbee) aan het automatiseren.
Samenvatting: In project bouw wil de aannemer geen gekke uitzonderingen want dat geeft teveel kans op fouten. Ze zullen er dus alles aan (proberen te) doen om uitzondering te maken. Dan wel door keihard nee te verkopen dan wel door een optie zo duur te maken dat vrijwel niemand ervoor kiest.
|
|
13 maart 2023 om 23:53 | |
Hoi Joris, Wij (Villa Elektra) hebben meerdere keren voor nieuwbouw seriematige installatie's een KNX installatie mogen maken. ( ook bij grote aannemers zoals NBU en van Wijnen)
Het werkt vaak door een tekening te maken waarbij je goed aangeeft hoe de leidingen moeten lopen en in oplossingen mee te denken. Zijn er misschien plekken waar wel een centraaldoos kan, welke de aannemer wellicht zou willen voor het maken van verbindingen voor bedrading van stopcontacten (wandcontactdozen) ? Kan dat misschien op een plek waar je misschien nog wel een opbouw lamp wilt, of anders centraaldozen in een bergruimte, of op plekken waar er een rookmelder komt?
Ook kun je misschien verlichting toepassen met dali drivers, dat scheelt (naast andere voordelen) heel veel bedrading. Of kun je meerdere schakeldraden van lampen door een buis doen?
KNX kabels mag je doorlusssen en aftakken, dat maakt het ook makkelijk. Waarbij je bij conventionele installaties heel veel draden nodig hebt voor wissel en kruisschakelingen, heb je bij KNX enkel de buskabel nodig.
Dit bericht is op 14 maart 2023 om 07:52 voor het laatst aangepast. |
|
14 maart 2023 om 00:01 | |
Dag Martin
Buskabel doorlussen doe ik zeker.
7 aderige voorbedrade buis scheelt ook een pak.
WCD via centraaldoos? Waarom? De aftakking gebeurt er toch gewoon achter.
U besluit ook de centraal dozen niet verplicht zijn en lichtpunten dus rechtstreeks naar de groepenkast mogen?
|
|
14 maart 2023 om 08:20 | |
Hoi Joris, WCD´s kunnen afgetakt worden achter andere WCD,s. Centraaldozen zijn niet verplicht. Is het een seriematige nieuwbouwproject met meerdere woningen tegelijk? Als ze alle andere woningen in de seriebouw wel via de centraaldozen maken dan willen ze daar wellicht niet in afwijken zodat overal de manier van buizen aanleg hetzelfde is. Maar dat maakt voor KNX niet uit, dan enkel rekening houden dat de schakeldraden of de dalidraad naar de KNX kast gaat en naar de schakelaars een KNX kabel. Gaan ze buizen aanleggen voor bijvoorbeeld ook Co2 sensoren, of bijvoorbeeld thermostaten dan kan daarin ook de KNX buskabel aanleggen, dan wordt het nog makkelijker. Misschien kun je een goede KNX systeem integrator bij het project betrekken? Die kan je tekeningen bekijken, bespreken wat de wensen zijn en dan aangeven wat er benodigd is aan de aannemer.
|
|
14 maart 2023 om 08:51 | |
Hoi Martin,
dank voor je reactie. Het is 1 woning, geen serie matige bouw.
Ok, dus zoals ik gewend en gepland had; alle lichtpunten (= schakeldraden) naar de kast en de buskabel doorlussen waarna ook naar de kast.
Sommige sensoren zijn ook KNX dus ook enkel buskabel.
De andere zijn gewoon op analoge ingang aan te sluiten in de kast; maar mee in de thermostaatbuis of sensor buis is wel goede tip en zeker te onthouden zij het niet dat al mijn buizen voorbedraad zijn en dus ook die van de buskabel. Draden trekken ... tijd verlies.
Is dit een voorstel? als goede systeem intgrator?
Voor de goede orde; ik installeer de installatie zelf (als ervaren elektricien in België) ook het programma schrijven neem ik voor eigen rekening, maar ... ik heb wel interesse, misschien is het interessant dat ik backup heb of iemand die met meer kennis van zaken mijn plan mee wil bekijken dit voor een project prijs of in regie.
Mocht je interesse hebben, hoor ik het graag en spreken we via ander medium verder af.
|
|
14 maart 2023 om 09:13 | |
Hoi Joris, ja leuk. Ik wil zeker met je meekijken en je daarbij helpen! Je kunt me bereiken:
tel: 0347-779552
email: martin@villaelektra.com
www.villaelektra.com
|