Auteur | Bericht |
---|---|
9 oktober 2019 om 09:38 | |
Dag allemaal, Zoals we allemaal weten vordert het aantal gerealiseerde projecten met domotica of woningautomatisering gestaag. Ik zie steeds meer marketingbureaus blazen: "over 3 jaar heeft meer dan de helft van alle woningen een smart home toepassing" of "driekwart van alle mensen weet wat een smart home is". De werkelijkheid is natuurlijk heel anders: een woning smart noemen als er alleen maar een google home of alexa van euro 25-50 aanwezig is, gaat mij in elk geval te ver. Toch denk ik dat we aan de vooravond staan van enorme doorbraken, juist nu die spraakassistenten massaal opkomen en de bediening via een app op de smartphone zo simpel is. Ik zie ook bij woningcorporaties en zorginstellingen flink toenemende interesse voor "smart homes", juist ook vanwege de enorme problematiek in de zorg en vergrijzing (tekort aan handen). Ons bereiken steeds meer vragen: waar kunnen we eens gaan kijken? Nu zijn er in de jaren 2000 tot ongeveer 2012 heel veel projecten bij woningcorporaties gerealiseerd. Het is alleen al de moeite waard om nog eens te kijken wat er van over gebleven is. Natuurlijk was er toen nog geen touchscreen en zelfs voor 2009 nog geen smartphone... Maar we hebben allemaal ongelooflijk veel geleerd van die projecten, want de basisbehoeften van al die bewoners zijn natuurlijk niet veranderd. Mijn vragen nu: Wie heeft er recent een project gerealiseerd voor een woningcorporatie (eventueel met zorgorganisatie) voor senioren die langer zelfstandig moeten kunnen blijven wonen? En indien ja, zijn die ook te bezoeken? Als ik hier naar de Projecten lijst kijk zie ik alleen maar dure villa\'s etc. Misschien komt het project in Veen met Coviva nog een beetje in de buurt van wat ik bedoel. De tijd van extra loze leidingen, die een beetje volgde op de grote golf na 2000-2012 is volgens mij ook voorbij. Maar wat doen we dan? Graag jullie reacties!! Tenslotte, sommigen van jullie kennen De Slimste Woning van Nederland (niet bewoond, maar volledig bewoonbaar), die nog steeds in Eindhoven staat. Hij is in 2001 gerealiseerd, steeds geupdated en bezocht door zo\'n 75.000 mensen, B2B voornamelijk. Er zit o.a. KNX in, uiteraard met spraakassistenten, maar ik wil ook nadenken of we die woning niet specifiek kunnen inrichten voor bovenstaande behoefte: het kunnen bezichtigen van een slimme woning, waarin ieder zijn oplossing kan laten zien, ZONDER bewoners lastig te vallen. Dat is nl. wat we ook weten van de gerealiseerde projecten: asjeblieft geen groepen kijkers in mijn slimme woning, ik wil mijn privacy. Wat vinden jullie hiervan? Groet, Ad |
|
9 oktober 2019 om 10:34 | |
Beste Ad, het feit dat je vooral high-end projecten tegenkomt heeft te maken met de propositie van KNX. Misschien is het niet direct de bedoeling, maar met alle ontwikkelingen in de markt is KNX hard op weg om alleen een sterke propositie te blijven in utiliteit en grote villa's. Alle KNX light varianten (Coviva, Luxor Living, Free@home, E-net en meer) bieden waanzinnig veel functionaliteit voor veel minder geld. Tel daarbij op de nieuwe spelers zoals Tahoma (Somfy), Digital Strom en andere online spelers zoals Fibaro en Loxone die voor veel klanten zeer sterke proposities hebben (makkelijk zelf aan te passen, uit te breiden etc) en dan zie je opeens dat er - ook voor klanten met een zorgvraag - opeens veel meer alternatieven zijn. De genoemde fabrikanten zijn zich zeer bewust van deze ontwikkeling. Ik vraag me af of de KNX organisatie dit ook is?
|
|
9 oktober 2019 om 10:44 | |
Dank je Johan. Ja, je opmerking over KNX alleen in utiliteit en grote villa's, is ook mijn waarneming. Dat bewijzen de projecten op deze site ook. Klopt ook dat die light varianten en andere bedrijven meer functionaliteiten te bieden hebben (of lijken te hebben). Nou vraag ik me toch nog af, waarom staan die light varianten niet hier met projecten op de site, behalve dan die ene met Coviva.
Verder kan het toch niet zo zijn dat er na pakweg 2012 geen grote domoticaprojecten in Nederland meer gerealiseerd zijn? Ik weet dat we toen midden in de bouwcrisis zaten en woningcorporaties aan banden gelegd waren. En gebeurt er intussen dan ook niets omdat er al een groot gebrek is aan normale woningen, laat staan slimme woningen?
Ad
|
|
9 oktober 2019 om 10:54 | |
Ha Ad,
Volgens mij zijn heel veel partijen die op deze community actief zijn (en dat zijn er in mijn ogen jammer genoeg al veel te weinig - iedereen is veel te druk) voornamelijk bezig met KNX. Ik ken naast de fabrikanten maar weinig installateurs/ system integrators die - als ze eenmaal hebben gekozen voor KNX - ook één of meer van de genoemde light-varianten verkopen. Wat dat betreft stel je de vraag aan de verkeerde community. Wat betreft de vraag over grote domoticaprojecten: deze zijn er volgens mij wel degelijk, ik ben alleen niet bekend met wat de woningcorporaties doen. De ontwikkelaars/ bouwers zitten zeker niet stil want partijen als BAM (Homestudios), Heijmans en Vorm (en inmiddels vast veel meer anderen) bieden al een flink aantal woningen aan die standaard worden voorzien van slimme systemen zoals free@home, Digital Strom, Vormotica (=Digital Strom) en One Smart Control. Volgens mij gaat het inmiddels ook al om significante aantallen en dit lijkt me een goede ontwikkeling (ook voor KNX).
|
|
9 oktober 2019 om 13:06 | |
Ha Johan, ja, ik vermoedde al dat BAM, Heijmans (hebben we zelf in het verleden ook aan mee gewerkt) etc. nu iets meer in de basis van hun nieuwbouw doen.
Dan kom ik toch terug op mijn oorspronkelijke vraag: Zouden er projecten "bezoekbaar" zijn? Ik denk zelf van niet. De vraag is dan vervolgens: zou dit wenselijk zijn? Wij krijgen best wel veel vragen: waar kan ik eens in praktijk gaan kijken?
Nou is er waarschijnlijk in een BAM of Heijmans nieuwbouwwoning met basis infrastructuur ook weinig te zien. Dus mogelijk is er geen probleem of geen behoefte om zoiets te zien.
Ja, ik besef eens te meer dat we hier in een "elitaire" omgeving zitten: alleen de dure villa's en utiliteit. Of mag ik het zo niet zeggen en zijn alle leden hier hardwerkende system integrators en fabrikanten die geen tijd hebben voor dit soort forums?
Ad
|
|
9 oktober 2019 om 16:24 | |
Dag Ad,
Ik zag je initiële vraag en moest aan dit project denken uit het KNX Journaal 2019 (print):
https://thinka.eu/documents/KNX-Journal-ALS-2019_en.pdf
Het is een project van Domoticom en komt tegemoet aan de langer thuis wonen en zelfstandigheid problematiek. Het is niet bij een woningcorporatie.
We hebben contacten met woningcorporaties die interesse tonen in domotica maar ontberen nog een sluitende business case. We zouden erg geïnteresseerd om te kijken of we bij een nieuw initiatief kunnen aanhaken.
Groet,
Reindert
|
|
9 oktober 2019 om 16:47 | |
Dag Reindert, ja dat project ken ik goed, althans nooit geweest, maar veel over gelezen.
Ja, het probleem is de z.g. sluitende business case. Daar heb ik eerlijk gezegd al vanaf 1992, toen ik begon, naar gekeken. Er zijn in de loop van al die tijd altijd verhalen opgehangen als: iemand een half jaar uit een verpleeghuis houden, bespaart 30-40 mille. Maar eerlijk gezegd ben ik nog nooit technologie tegen gekomen, die dat mogelijk maakt: je kunt wel een persoon met beginnende problemen ondersteunen, maar heel moeilijk iemand die tegen een verpleeghuis aan hikt. Dat zijn meestal de zwaar dementerenden of mensen die niet meer kunnen lopen.
Toch ben ik niet pessimistisch. Ik denk dat als men wat meer gewend is aan de spraakassistenten en ze werken nog beter dan op dit moment, dan wordt het voor heel mensen, die ondersteuning nodig hebben toch interessant. Voor de beleving van meer comfort in de woning is simpelweg geen business case. Op veiligheid kun je je nog wel van alles voorstellen. En op energiemanagement wordt het natuurlijk ook heel interessant in de komende jaren.
Laten we eens samen kijken hoe we woningcorporaties gezamenlijk kunnen helpen. Die hebben enorme uitdagingen rond de vergrijzing en de energietransitie.
Groet, Ad
|
|
10 oktober 2019 om 07:09 | |
KNX hoeft tegenwoordig helemaal niet meer duur te zijn!! Wij hebben ook installaties in rijtjeswoningen en appartementen met KNX. Gira, Hager, jung, zennio, theben, mdt etc hebben daar bijvoorbeeld goed betaalbare KNX oplossingen voor.
Dit bericht is op 10 oktober 2019 om 07:17 voor het laatst aangepast. |
|
10 oktober 2019 om 07:49 | |
Dag Martin, dat is ook eens een ander geluid dan dat KNX altijd heel duur is. Nou is de vraag natuurlijk wat we betaalbaar vinden. Mag ik dan eens wat roepen:
Stel we hebben een basis E-installatie in een rijtjeshuis voor euro 2500 (klopt dit?),
We brengen dan extra KNX busbekabeling + extra wandcontactdozen, dus de basis zonder toepassingen voor euro 750-1000 (klopt dit?),
En dan de toepassingen: comfort pakket voor 500 - 1500? Veiligheidspakket 1000, zorg pakket 1500? Ik weet dat slagen in de lucht zijn, want het hangt heel sterk van de toepassingen af, maar vinden we dit betaalbaar?
De vraag over wat kost het, is natuurlijk van alle tijden. Mijn antwoord was meestal heel vaag met een tegenvraag: wat kost een auto? Maar nu allerlei lieden beginnen te roepen dat een smart home maar enkele honderden euro's kost, moeten we denk ik toch adequaat gaan reageren.
Groet,
Ad
|
|
10 oktober 2019 om 09:09 | |
Naar mijn idee is de investering niet het probleem. Tegenwoordig zijn er voldoende voordelige KNX componenten te koop voor weinig geld waardoor er binnen ieder budget een oplossing te bedenken valt. Probleem zit ‘m meer om het op de juiste aan de man te kunnen brengen. Neem als voorbeeld de seriematige woningbouw. Vrijwel iedere bewoner wil wel een vorm van Domotica (lees bedieningsgemak en comfort) in zijn of haar woning. Echter de installateur krijgt dit niet verkocht aan de aannemer waar hij voor werkt en de aannemer op zijn beurt zit niet te wachten op nog meer installatie gerelateerde zaken welke het bouwproces kunnen vertragen. Dan blijft over de projectontwikkelaar die er niet of nauwelijks aan kan verdienen en er dus ook niet op zit te wachten. Naar mijn idee zal het dus onzettend lastig blijven om deze markt te bedienen met KNX of uberhaubt een vorm van Domotica zolang er niet door iedereen in de bouwkolom aan verdient kan worden zoals wel het geval is bij NOM woningen en er dus flink geinvesteerd wordt.
|
|
11 oktober 2019 om 11:43 | |
Beste Joep,
Je slaat de spijker op de kop. Probleem zit in de manier waarop je het brengt/ verkoopt en in de weerstand in de bouwkolom. Veel klanten kiezen daarom voor een oplossing nadat het pand opgeleverd is en dan wordt er gekozen om voort te borduren op de infra die er is. KNX komt dan vervolgens niet/ nauwelijks om de hoek kijken omdat er veel goedkopere alternatieven zijn. Wat dat betreft ben ik het niet eens met Martin van Barneveld. De complexiteit en bewerkelijkheid van de KNX programmering zorgt er in de praktijk in mijn ogen altijd voor dat je hier relatief veel tijd voor kwijt bent en dat het dus duurder wordt. Er zijn echt diverse alternatieven waarbij dit niet het geval is en zo prijst KNX zichzelf uit de markt. Volgens beseffen veel fabrikanten dit ook en komen ze met afgeleide producten die veel makkelijker in te passen zijn in een bestaande situatie en waarvoor geen uitgebreide programmeerkennis nodig is (free@home, e-net, digital strom, covica, luxor living etc).
|
|
11 oktober 2019 om 14:06 | |
Ok Joep en Johan, dus moeten we dan concluderen dat we elke projectontwikkelaar en woningcorporatie dan moeten zien te overtuigen om een basis aan de leggen, dus voldoende infra. Wat mag die extra kosten? Euro 500 of 1000? Vervolgens zouden aannemer en installateur er toch wat op kunnen verdienen, neem ik aan. Maar ja, die bewoners wil ook steeds meer zelf naar de BCC, Mediamarkt of Coolblue en komt met gekleurd licht, speakers, camera's, etc. Wie gaat die dan weer installeren? Je zou kunnen zeggen, dat laatste is een interessante sterk groeiende markt voor installateurs. Voor het aanbrengen van wat meer domotica bij de oplevering zou iedereen er een beetje aan kunnen verdienen.
Wie moet hier in Nederland leidend in zijn? De ontwikkelaar of toch de installateur met showroom?
|
|
11 oktober 2019 om 16:29 | |
Hoi Ad,
Voor projectontwikkelaars en woningcorporaties kan in concepten gedacht worden. We hebben er een kant en klaar liggen voor seriematige woningbouw (starterswoningen). Mocht hier interesse in zijn dan praten we daar graag over verder.
De producten van BCC, Mediamarkt en Coolblue zijn consumentenproducten. De installateur hoeft hier niks mee omdat de consument dit zelf kan, daar is het immers ook voor bedoeld. Er is ook geen verdienmodel op gebaseerd voor de installateur. Het is voor de genoemde retailers al moeilijk om er iets aan te verdienen. Hiermee kom ik wel meteen terug op een grote troef voor de professionele markt zoals KNX aangezien een installateur hier wel iets aan kan verdienen. Het is gewoon een kwestie van op de juiste manier aanbieden dan krijg je het zeker wel verkocht. Neem als voorbeeld een starterswoning. Als deze in aanschaf geen €198.000 maar €199.000 kost maar dan een KNX installatie bevat dan verkoopt die nog net zo vlot. Zo niet vlotter..
|
|
15 oktober 2019 om 09:29 | |
Hi Ad, wij van Welvaarts Elektrotechniek doen enorm veel in de zorg en zijn actief bezig in de markt van "Fijner langer Thuis wonen"
Daarin hebben we een gouden samenwerking gevonden met Consyst, leveranvier van concepten die de zorgsector ontlasten. We willen deze tak teven een boost gaan geven nu de markt er zo om vraagt.
Bezoek eens onze website en wees vrij te sparren met onze directeur dhr Donkers over jouw vraagstuk.
https://welvaarts.nl/welvaarts-elektrotechniek/zorg/
https://welvaarts.nl/welvaarts-elektrotechniek/herontwikkeling/
Zorg - Welvaarts Elektro BV ![]() https://welvaarts.nl/welvaarts-elektrotechniek/zorg/ Herontwikkeling - Welvaarts Elektro BV
![]() https://welvaarts.nl/welvaarts-elektrotechniek/herontwikkeling/ |
|
15 oktober 2019 om 10:24 | |
Hi Rob, bedankt voor je reactie. Ja, ik ken jullie al heel lang: met Gerard Donkers ruim 10 jaar geleden aan een project met domotica gewerkt in Schijndel. Ook Consyst is mij zeer bekend. Neemt niet weg dat ik nu nog steeds geen antwoord heb op mijn oorspronkelijke vraag: Welke (zorg)projecten met domotica zijn te bezoeken?
Vervolgens ontstond er een discussie over wat elke (nieuwbouw) woning in de basis extra zou moeten hebben en wat dat mag kosten. Behalve dat sommigen zeggen dat KNX dan te duur is en de meeste fabrikanten een eigen, veel goedkopere, oplossing hebben, zie ik in elk geval wel dat er hier en daar best wel wat gerealiseerd is/wordt.
Nog even een reactie naar Joep: eerlijk gezegd betwijfel ik of er veel consumenten zijn, die zelf gekochte producten van Coolblue, Mediamarkt, etc. zelf kunnen installeren en aansluiten op een bestaand systeem. Dat gaat zelfs met het redelijk gebruiksvriendelijke Philips Hue nog niet zo simpel. Dus ik denk dat er werk blijft voor de installateur, sterker nog dat dit enorm zal toenemen omdat er steeds meer lawaai gemaakt wordt door Google, Amazon, etc. Daarom blijft mijn vraag relevant: wat zou het ideale basisplaatje zijn in een normale rijtjeswoning of zorgwoning?
Verder, terugkomend op Welvaarts en eerdere ervaringen in b.v. Schijndel, rond 2007-2008: wat heeft de woningcorporatie er daarna mee gedaan? Was het nog te duur in onderhoud? Wilden bewoners het echt gebruiken? Wat we natuurlijk weten is dat techniek van toen inmiddels achterhaald is, veel oudere bewoners van toen er nu niet meer wonen en ook managers van corporaties weg gaan. Als ik meer tijd had, zou ik al dit soort projecten nog eens willen bezoeken om al die wijze lessen op te tekenen.....
|
|
15 oktober 2019 om 10:32 | |
Hi, wat leuk dat je project 'Schijndel' kent. Deken Beakershof. Daar zijn recent veranderingen doorgevoerd precies om de redenen die jij noemt... Wees vrij Gerard eens te bellen daarover. Vind hij vast leuk.
|
|
15 oktober 2019 om 10:32 | |
Hoi Ad,
Wat ik bedoelde met de consumentenproducten is ook niet dat ze aangesloten gaan worden op de E-installatie of andere vorm van Domotica. Dit type klant is daar niet mee bezig. Die kopen hooguit een wandzender die ze tegen de muur plakken naast of in plaats van de bestaande schakelaar die dan geen functie meer heeft.
Als de Domotica dus niet vanaf de bouw er in zit zie ik geen mogelijkheid om nog iets nadien aan de bewoner te verkopen. Hue, Sonos, etc. zijn consumentenelectronica en zijn niet interessant voor de bouwkolom om te verkopen. Wij bieden ze op onze groothandelswebsite wel aan als aanverwant artikel naast de KNX gateways voor deze producten maar gelukkig hoef ik van die omzet mijn hypotheek niet te betalen. :)
|
|
15 oktober 2019 om 10:59 | |
Ja Joep, klopt. Bovendien moeten we natuurlijk ook beseffen: er worden hooguit 50-60.000 woningen nieuw gebouwd per jaar. Ik denk dat minder dan 10 % een extra basisinstallatie heeft. De vraag is dan hoeveel van die 5000 consumenten er echt bewust om gevraagd heeft. Dus wat dat betreft blijft dit peanuts op de bestaande woningvoorraad.
Je hebt dus de wereld van de bouw, installateurs, etc. en die van de consumentenproducten. Volgens mij moeten die toch ooit bij elkaar komen. In feite doe jij dus een poging met je website: Sonos, Hue + KNX producten. De vraag is natuurlijk of je ooit kunt opboxen tegen Coolblue en Mediamarkt. Temeer ook daar een Coolblue ook al hulp bij installatie thuis aanbiedt. Ik weet niet of ze dat ook aanbieden op een bestaande domotica installatie.
|
|
15 oktober 2019 om 11:32 | |
Dag Ad,
Dat zijn twee werelden. De service die Coolblue biedt is ter ondersteuning aan de producten die ze zelf verkopen of daardoor beter verkopen. Ik zie een Coolblue monteur echter geen producten op een bestaande (KNX) domotica installatie van een klant aansluiten.
De rede dat wij andersom wel aan kunnen sluiten met Hue en Sonos is omdat het producten betreft die een meerwaarde aan een installatie kunnen bieden, zoals Hue voor mooie kleurtjes licht en Sonos voor fijne muziek kunnen zorgen. Maar waar men wel de wens heeft dit met dezelfde KNX taster of touchscreen te kunnen bedienen en niet zoals de consument het veelal doet met alleen een app of plakschakelaar naast de bestaande lichtschakelaar.
|