Home Inloggen Evenementen Forum Documentatie
Aanmelden / Inloggen

Zeer vervelende situatie
Auteur Bericht
22 januari 2020 om 11:36
author
Peter Verhulst
Domotica engineer
Beste collega\'s,

Wij zijn deze week op een project geweest waar we via de nieuwe onderhouds partij gevraagd zijn om wat kleine storingen op te lossen. We hebben keurig de software gekregen, en toen begon de ellende. Wat bleek. Bij het importeren van het project in ETS 5 bleek al snel dat er van de verschillende touch screens en het weerstation de plug ins niet goed waren meegenomen in eerdere versies. ER zijn duidelijke kopieën gemaakt van de software waardoor de vlaggen niet meer kloppen en ga zo maar door.
Het is een heel mooi gebouw met 5 lijnen vol gezet met componenten maar door onkunde van de diverse partijen volledig verpest.
Wat is jullie ervaring? Ik kan hier zo van balen! Ga het maar weer eens goed maken.....

23 januari 2020 om 08:28   -   Gemarkeerd als het antwoord
author
Erik Sanders
Eigenaar BMS Engineering
Hé Peter, Wij hebben inmiddels 4 à 5 projecten overgenomen die door een installateur/leverancier zijn aangebracht. Één project daarvan is jouw wellicht bekend. Bij ons is dat ook vaak huilen met de pet op. Topologie die niet klopt, parameters verkeerd ingesteld/toegepast, hardware waar je niet mee uit de voeten kunt, functies verkeerd toegepast, logica die voor geen meter klopt en ga zo maar door. Het is me tot nu toe twee gelukt dat ik de software volledig opnieuw mocht schrijven. Dat kan dan ook alleen maar als de hardware voldoende is. Anders is het toch echt roeien met de riemen die je hebt. Het lastige is vaak dat je de opdrachtgever moet uitleggen waar de problemen liggen. Want hij/zij moeten toch echt de herstelwerkzaamheden betalen. Dat is vervelend, want dan moet je toch eigenlijk over de techniek praten. En niet iedere opdrachtgever begrijpt dat.

22 januari 2020 om 11:40
author
Erwin van der Zwart
System Architect
Hoi Peter, Mijn ervaring is dat je eerst de plugins moet installeren en dan het project importeren, dat gaat vaak goed... Geen garantie (: Goede nieuws is dat plug-in’s steeds meer verdwijnen, wij hebben ze op het WS na niet meer.

22 januari 2020 om 11:48
author
Peter Verhulst
Domotica engineer
Dat je eerst de plug ins moet installeren is bij de meesten van ons wel bekend. Bij de meeste installateurs niet, met alle gevolgen dus van dien. Gelukkig verdwijnen ze idd steeds meer en meer.

22 januari 2020 om 14:54
author
*** plug-ins. Moet noodgedwongen overstappen op een nieuwe laptop en dan loop je met eigen projecten in je eigen ETS5 archief al te schutteren. Overgedragen projecten zijn idd drama want het kan al niet meer correct in de export zitten, ook al heb je zelf eerst de plug-in geïnstalleerd kom je er dan nog niet. Gelukkig komt er een einde aan....in de toekomst... succes

23 januari 2020 om 13:31
author
Peter Verhulst
Domotica engineer
Hoi Erik, Er is nog wel een verschil tussen slecht geprogrammeerd of slecht overdragen. wat je schetst is al erg, maar als het een mooi en goed geprogrammeerd project is wat slecht overgedragen wordt is nog veel slechter. Toevallig heeft een opdrachtgever dit wel begrepen en een ETS licentie draaien op een server die wij (of iemand anders als dat echt moet) dan via VPN kan overnemen. Nooit geen gedoe meer. Maar ja, daar zijn er maar weinig van geloof ik.