Home Inloggen Evenementen Forum Documentatie
Aanmelden / Inloggen

Koppelen twee installaties
Auteur Bericht
11 maart 2020 om 09:22
author
Hallo Smartinsiders,
Ik heb een vraagstuk waar ik niet helemaal uit kom en die ik aan jullie voor wil leggen:

Voor een project moeten twee gebouwdelen met elkaar gekoppeld worden.
Deze twee gebouwdelen hebben ieder een afzonderlijke lijn en zitten met IP-koppelaars verbonden met het netwerk.
Beide IP-koppelaars bevinden zich in een ander VLAN op een andere internetaansluiting. Beide netwerken zijn wel aan elkaar gekoppeld. Ik kan van beide koppelaars ook een verbinding openen vanuit het andere netwerk.
De huidige netwerkstructuur voorkomt dat het mogelijk is om in één VLAN te kunnen werken, evenals dat multicast gebruikt kan worden.

Heeft iemand een idee hoe beide installaties aan elkaar gelinkt kunnen worden?
Het zou gaan om een aantal adressen (1 bit, 4 byte, 10 byte), dus het mag ook met een server of iets dergelijks.

Hoor graag jullie ideeën.

11 maart 2020 om 09:28
author
Joep van den Aker
DGA KNX groep B.V.
HIer is volgens mij een eerder vergelijkbaar topic over geweest op deze website. Je zou dit eens terug kunnen zoeken. Maar om je een mogelijke oplossing te geven.. Je kunt gebruik maken van 2 routers (ieder netwerk één) die multicast VPN ondersteunen en zo onderling een verbinding op kunnen zetten. Wij hebben dit in het verleden ook wel eens zo gedaan en functioneerde prima. Belangrijk is wel dat de VPN verbinding open blijft, zelfs bij geen of weining dataverkeer zodat er onderlinge communicatie mogelijk blijft. Wij hebben destijds gebruik gemaakt van Sonicwall routers.

11 maart 2020 om 09:47
author
Klopt, dit bericht had ik al gezien. Dit is alleen wat de huidige netwerk infrastructuur niet ondersteund. Ik zoek een oplossing binnen de huidige netwerk infra.

11 maart 2020 om 10:12
author
Freddy van Geel
Accountmanager - KNX Tutor
Als de gebouwdelen via VLAN niet onderling bereikbaar zijn gaat het niet lukken denk ik. Liggen er misschien mogelijkheden om een extra VLAN te maken specifiek voor KNX? Bij een klant van mij is zelfs ooit gekozen voor een extra adsl lijntje per gebouw met VPN netwerk onderling.. Misschien is dat een optie?