Home Inloggen Evenementen Forum Documentatie
Aanmelden / Inloggen

Tip: eenvoudig vanaf afstand programmeren en onderhouden
Auteur Bericht
1 april 2020 om 12:41
author
Wij gebruiken bij vrijwel ieder project de Gira S1, hiermee kun je eenvoudig vanaf afstand de KNX programmeren en onderhouden.
https://partner.gira.com/nl_NL/gebaeudetechnik/systeme/knx-eib_system/knx-produkte/systemgeraete/s1/features.html

Zeker tijdens deze tijden is dat erg handig.

Iedereen veel gezondheid en succes gewenst!

1 april 2020 om 12:57
author
Beste Martin, Ik ben hobby-ets-knx gebruiker en wil mijn huis voorzien van KNX. Ik ga een Gira X1 gebruiken voor de visualisatie maar wat mij niet helemaal duidelijk wordt, kan ik met de X1 ook vanaf afstand het systeem bedienen of heb ik daar echt de S1 voor nodig? Groeten Rick

1 april 2020 om 13:08
author
Volgens mij is het te gebruiken met de x1 app. Nooit gebruikt, maar wel lekker simpel. Homeserver app heb je, denk ik, een homeserver voor nodig. Voor de routering, gaat al je verkeer langs de servers van gira, of alleen DNS? En, hoe ervaren jullie de snelheid t.o.v. een knxnet gateway benaderen via vpn? Bij grotere dali configuraties merk je nog wel eens dat het niet goed werkt als internet van matige kwaliteit is aan 1 vd kanten, omdat het protocol gewoon niet gemaakt is voor latency groter dan 100ms.. (aanname)

1 april 2020 om 13:09
author
Beste Rick, Ja hier adviseer ik zeker ook de S1 voor om die samen met de X1 te gebruiken om vanaf afstand te bedienen. Dat werkt eenvoudig en goed samen. Je hoeft dan niet omslachtig met een VPN te werken. Groet Martin, Villa Elektra B.V.

1 april 2020 om 13:15
author
Freddy van Geel
KNX Tutor - Docent elektrotechniek
Je kan ook een xxter nemen ;-) Dan heb je de visualisatie én secure bediening op afstand in één apparaat!

1 april 2020 om 20:05
author
Beste Rick, Je hebt niet persé de S1 nodig bij je X1 om een verbinding op afstand te maken dat kan ook heel goed alleen met de X1, alleen moet je dan wel wat instellen in je modem en je moet VPN gebruiken. dit kan je allemaal terug vinden in de X1 zelf deze verwijst je dan naar de uitleg van Gira. en je moet een VPN bestandje uit de X1 downloaden en inlezen in openVPN. De S1 is wel makkelijker om een verbinding te maken en ook 100% secure dus zou zelf ook kiezen voor de S1.

3 april 2020 om 09:08
author
Ik zie wat onduidelijkheid dus heb het hier nog even de functies van de Gira X1 en de Gira S1 X1 • De X1 kun je direct benaderen via de app, daarvoor dien je poort 4432 te forwarden naar je X1. Gira heeft ook een Device Portal waar je je X1 kan registreren en een Dyn dns naam kan aanmaken. (communicatie versleuteld) • In de X1 zit ook een VPN server zodat je ook via een VPN verbinding bij de X1 kan. Dat werkt zowel voor de app als voor GPA waar je de X1 mee programmeert. (communicatie versleuteld) Dit is extra veilig maar vereist wel een extra handeling, nl de VPN verbinding openen. Via deze VPN server kun je ook op afstand bij je knx installatie om te programmeren / monitoren. • De X1 heeft ook de Knx ip interface functie om lokaal te programmeren / monitoren S1 • Knx ip interface functie om lokaal te programmeren / monitoren. • Versleutelde communicatie vanuit en naar de app zonder dat je daar netwerkinstellingen voor hoeft te veranderen. • Versleutelde communicatie om via de S1 op afstand je knx installatie te programmeren / monitoren. Ook hier heb je geen vast ip adres voor nodig en hoef je geen poorten open te zetten. Je kan dus altijd makkelijk op afstand bij je knx installatie. • De S1 is je IOT gateway zodat, deze is gekoppeld op het IFTTT portaal icm de X1 of de Gira Homeserver. Zo koppel je je knx installatie makkelijk aan andere apparatuur van meer dan 600 verschillende merken. • Je kan via de S1 op afstand ook bij andere netwerkapparatuur komen als bv routers / camera’s e.d. voor bv beheer. • Storingen via mail, spraak of sms diensten kunnen via de S1 verstuurd worden. • De S1 is je gateway om je knx installatie met spraakcommando’s te besturen. Als er nog vragen zijn horen wij het graag.

3 april 2020 om 09:26
author
Duidelijk, bedankt voor jullie antwoorden. Jullie geven ook al antwoord op andere vragen van mij namelijk kan ik de knx installatie ook koppelen aan bijvoorbeeld draadloze bedienbare screens en is spraak besturing mogelijk.

3 april 2020 om 19:32
author
Wanneer komt er een rechstreekse Push melding op de gira S1? Ik vind dat een nadeel dat dat er niet op zit en dat dan via ifttt moet. Is erg omslachtig om dat in te stellen bij de eindgebruiker.

Dit bericht is op 3 april 2020 om 19:34 voor het laatst aangepast.
6 april 2020 om 09:26
author
Paul Huisman
Technisch Adviseur
Beste Rick, Je bent hierbij van harte uitgenodigd om deel aan de X1 training bij onze trainingslocatie in Veenendaal. Daar wordt zowel de X1 als de S1 behandeld en ben je met één dag volledig op de hoogte van alle mogelijkheden. Dan kun je daar direct weer ideeën opdoen voor je woning. Bel mij anders even ik heb namelijk je oude nummer nog van je vorige werkgever. (06-51511728). Groeten Paul PS voor wie interesse heeft in scholing ook online bekijk onze Gira Academie eens: https://akademie.gira.de/nl/Home

6 april 2020 om 10:37
author
Goedemorgen Paul, Ik zal je even bellen hierover.