Home Inloggen Evenementen Forum Documentatie
Aanmelden / Inloggen

Zehnder Q350 WTW unit met KNX box
Auteur Bericht
11 april 2020 om 11:05
author
Menno Richardson
System Integrator
Binnenkort heb ik in een project te maken met de Zehnder Comfo KNX C Gateway.

Heeft iemand ervaring met dit product en heeft hij/zij daar tip en trics voor beschikbaar?

Eerste wens van de klant is voornamelijk het uitschakelen van de box als de afzuigkap in de keuken aan gaat. maar ik heb het idee dat ik dan de volledige besturing van de WTW unit moet gaan overnemen, en dan dus ook KNX Hygrostaten en CO2 sensoren moet toepassen.

Het alternatief zou zijn dat ik alleen maar de status van de WTW unit zou kunnen uitlezen, maar dan kan ik de WTW unit niet uitzetten als de wasemkap aan gaat.

11 april 2020 om 11:12
author
Dag Menno, Wij hebben ervaring met deze boxen i.c.m. de Comfo KNX C Gateway. Dit werkt prima maar er zitten wel een paar haken en ogen aan welke je moet weten. Ik zal proberen om van de week hier even meer informatie over te plaatsen. Gr. Micha Nijhuis

11 april 2020 om 11:14
author
Menno Richardson
System Integrator
Micha, bedankt voor je snelle reactie. Ik zie je info wel verschijnen

11 april 2020 om 11:22
author
Hi Micha, Wij gaan binnenkort met een aantal leden van een CPO een aanbesteding in waarin deze WTW hoogstwaarschijnlijk wordt toegepast. Heb jij enige ervaring om de CO2 en Aansturing te vervangen door KNX sensoren en bediening? Groeten, Ferdi

11 april 2020 om 11:24
author
Dag Ferdi, Deze ervaring hebben we, ik zal alles even goed op de rij zetten zodat ik jullie van de juiste informatie voorzie.

11 april 2020 om 12:58
author
Hoi Micha, ik heb er ook ervaring mee, alleen nog steeds uitdaging met frequentie instelling van de telegrammen. Ik heb erg veel last van overload van de Airflow value op de bus, dus moest het aantal telegrammen per seconde erg laag instellen, daardoor duurt het erg lang voordat de actuele status van de Q350 wordt doorgegeven. De aansturing dmv CO2 gaat zonder problemen via KNX. Ben benieuwd naar jullie info.

11 april 2020 om 13:22
author
Hoi Menno, even een ander, niet KNX, ding: als een wasemkap 200m3/h afzuigt, moet er ook 200m3/h in komen anders trekt men vacuum, vooral in nieuwbouwhuizen. Denkt de klant daar ook aan? daarnaast wordt een wtw over het algemeen ingeregeld aan de hand van bouwbesluiteisen die juist zorg moeten dragen voor een gezonde lucht in de woning.... De optie "openhaard" op de Q dient er voor dat er overdruk blijft, of dat ook geldt voor wasemkappen is mij nog niet duidelijk. Ik heb deze vraag nog nooit van een klant gehoord dus ik ben benieuwd om de beweegreden.... Fijne pasen iedereen!

11 april 2020 om 16:25
author
Menno Richardson
System Integrator
Hoi Paige, Ik heb de vraag van de klant aangehoord, en vervolgens eerst eens om de juiste info gevraagd. Er wordt wel vaker gezegd dat iets met KNX kan worden aangestuurd, en dan blijkt later anders. Nu blijkt dat de KNX koppeling inderdaad er blijkt te zijn, ben ik begonnen met het uitzoeken van de mogelijkheden, en probeer via dit forum wat ervaringen te peilen. Alle info is dus welkom. Jouw opmerking over wel afzuigen en niet toevoeren klopt, en zal ik ook zeker met de klant delen. Fijne Paas!

17 april 2020 om 11:51
author
Dag Menno (en andere heren), Zoals aangegeven zal ik nog even de gegevens van de Zehnder ComfoCennect erbij pakken en de ervaring welke wij er mee hebben delen. Het was even weer goed na denken omdat sommige zaken niet altijd even logisch in de handleiding staan. Deze handleiding kan ik volgens mij hier niet delen, mocht iemand die willen hebben dan moet hij mij even een mail sturen op m.nijhuis@denko.nl. Ik heb nog even contact gehad met de technische man van Zehnder om e.e.a. even weer duidelijk te krijgen. Wat de beste man aan geeft is dat ze de Connect box is ontwikkeld door KNX en Zehnder maar waarbij een ieder zijn eigen ding heeft gedaan. De box is eigenlijk niet (meer) ideaal voor een goed en flexibele aansturing. Enkele zaken waar je rekening mee moet houden wanneer de box in auto bedrijf staat: - Wanneer je de Co2 en/of Vocht waarden aanbied aan de box via de verschillende objecten gaat de Zehnder box zelf de desgewenste stand bepalen afhankelijk van de waarde. - De klant kan hier anders overdenken en de ventilatie te hard / te veel vinden, vooral bij een hoge luchtvochtigheid bij een nieuwe woning. - De standen zijn als volgt en niet te wijzigen (wannneer de box de regeling zelf bepaald): - Co2 = < 800ppm stand 1, > 800ppm en < 1200ppm stand 2, > 1200ppm stand 3. - Vocht = < 35% stand 1, > 35% stand 2 - Deze vast ingestelde waarden zijn volgens hem niet echt realistisch omdat 35% vocht veel te laag is (waardoor de box altijd in stand 2 zou draaien). - Wanneer in automaat bedrijf de stand wordt gewijzigd via een object zal deze stand na een vast ingestelde tijd (2 uur) of tijdklok terug gaan naar de gewenste stand. - Boosttijden zijn eventueel wel zelf in te stellen. Hij adviseerd wanneer je toch deze box wilt gebruiken hem in handbediening te zetten en volledig via KNX de gewenste standen etc. aan te sturen. zo heb je maximale controle en weet je precies waarom de box in bepaalde standen staat. Voor de badkamer advieseerd hij om in de Q unit de optie "comfort Vocht" in te stellen. De ventilatie box gaat dan zelf de vocht stijging meten en zal tijdig op toeren. Mocht dit niet snel genoeg gaan dan zul je zelf de stand verhogen n.a.v. de gemeten vochtwaarde van de KNX sensor. Zijn advies is eigenlijk om i.p.c. de connect box te pakken de "Option box 0-10 volt best:471502007" te gaan gebruiken. Dit is een soort uitbreidingsprint van de unit en wordt ook middels de unit ingesteld. Hier kun je zowel een 0-10 volt sturing op aanbieden als contacten, ook geeft deze verschillende terugmelding retour etc. Het is bij een box wel van belang, benadrukte hij dat e.e.a. goed wordt ingesteld en ingeregld. Dit zijn de gegevens van de technishe man van Zehnder: Gertben-Jan Bruinsma 038-4296751 Ik hoop dat jullie wat hebben aan de desbeteffende informatie, bij meer vragen of uitleg over bovenstaande kun je gerust contact met me opnemen. Met vriendelijke groet, Micha Nijhuis