Auteur | Bericht |
---|---|
8 juli 2020 om 20:47 | |
Beste collega's, Een jaar geleden is onze ondersteuning gevraagd betreffende problemen in een Busch Free@Home systeem in een nieuwbouwwoning. Het probleem doet zich voor in de verlichtingsinstallatie, als de bewoners de verlichting hebben ingeschakeld dan komt het met regelmaat voor dat ledverlichting gaat 'knipperen/flikkeren'. Tijdstippen van knipperen zijn willekeurig en vindt enkele malen plaats. Het overgrote deel van de tijd heeft men geen last. Inmiddels zijn parameters in de software aangepast, lichtbronnen vervangen, compensatoren geplaatst en metingen verricht. Alle acties zonder resultaat. Heeft iemand ervaring met soortgelijke problemen? Zo ja, iemand ideeën op het probleem op te lossen? Groet, Gert van Dijk TechTron Groep Dit bericht is op 8 juli 2020 om 21:32 voor het laatst aangepast. |
|
8 juli 2020 om 20:54 | |
Hallo Gert van Dijk,
Zijn er verbruikers in de installatie die inschakel pieken veroorzaken, zoals een warmtepomp. Of naastgelegen panden die apparaten hebben die inschakelpieken kunnen veroorzaken?
|
|
8 juli 2020 om 20:56 | |
Hallo Gert,
Waar is het project? In Zeeland zou de omschakeling dag en nacht tarief daar mee te maken kunnen hebben hoewel dat maar 2x per dag gebeurd.
|
|
8 juli 2020 om 20:59 | |
een relay er tussen plaatsen zodat actor geen invloed meer heeft. het kan meschien door te hoge of lage moment spanning net.
|
|
8 juli 2020 om 21:01 | |
Beste Gert
Zo te lezen hebben jullie al veel geprobeerd om uit te sluiten of het in de installatie zit, of dat dit fenomeen veroorzaakt wordt door een externe factor bijvoorbeeld uit het net of een apparaat.
Kunt u mij een e-mail sturen met uw contact gegevens dan neem ik morgen contact met u op om te zien hoe we dit het beste kunnen oplossen, Peter.bos@nl.abb.com
Dit bericht is op 8 juli 2020 om 21:15 voor het laatst aangepast. |
|
8 juli 2020 om 21:04 | |
Heb je ook al gedacht aan TF ( dal tarief signaal)?
Dat gebeurt ‘s avonds maar heeft een regelmaat. Eens in het half uur of uur of zo.
Als dat de oorzaak is, kan het best lastig zijn om het op te lossen. Soms helpt het om een andere led te gebruiken, maar soms zijn gewoon de dimmers het probleem.
Heeft busch geen andere dimmer die gebruikt kan worden?
|
|
8 juli 2020 om 21:05 | |
Zit er een verdeler met een busboard?
|
|
8 juli 2020 om 21:13 | |
Is met 99,9% zekerheid te zeggen dat het TF signaal de problemen veroorzaakt. Schrijf de tijden maar eens op wanneer het gebeurt. Je zult bij een aantal momenten zien dat het op gezette tijden is. Ik heb contact gehad met een Belgische fabrikant van filters die deze signalen kan filteren. Maar kans is groot dat ook zij dit niet kunnen. Is niet op te lossen. Wachten tot TF uitgefaseerd is. In het noorden is liander hier druk mee bezig.
|
|
8 juli 2020 om 21:21 | |
Beste Gert,
Het knipperen kan worden veroorzaakt door het TF signaal wat door de netbeheerder op het net wordt gezet. Er worden verschillende signalen gedurende de gehele dag op het net gezet en beperkt zich niet alleen tot dal en piek tarief en straatverlichting.
Zie onderstaande link met de technische uitleg:
http://www.toonfrequent.nl/#
Op deze site geven ze ook aan dat er filters gebouwd kunnen worden.
Dit signaal zal ik de toekomst door de netbeheerder niet meer gebruikt worden, zie link:
https://www.technieknederland.nl/contentvormen/nieuwsberichten/2020/open/einde-toonfrequent-schakelen-elektrameters-openbare-verlichting-en-boilers
Er zijn heel veel klachten in verschillende gebieden betreffende dit probleem en niet alleen bij KNX/domotica installaties ook conventionele installatie hebben dit probleem.
Verlichting middels een dali driver geeft meestal geen problemen is onze ervaring.
Voor verdere vragen kun je mij altijd contacten.
|
|
8 juli 2020 om 21:42 | |
Dank voor de reacties.
Het TF signaal is mij bekend maar zijn er standaard filters op de markt om dit buiten de woning te houden? Zo ja, heeft iemand merk, type?
Er is ook een warmtepomp in de woning aanwezig maar in de metingen komen geen pieken voor.
|
|
9 juli 2020 om 08:37 | |
http://mtecenergy.com/nl/ Deze partij bouwt sperfilters
|
|
2 maart 2024 om 09:14 | |
Experiencing issues with Busch Free@Home system. Despite initial setup https://storysaver.page/ encountering recurring glitches hindering functionality. Multiple attempts to troubleshoot proved ineffective. Disappointing experience considering initial promise. Hoping for prompt resolution or guidance from support team. Frustrated with the lack of reliability, impacting daily routines. Seeking solutions to restore confidence in the system's performance.
|