Home Inloggen Evenementen Forum Documentatie
Aanmelden / Inloggen

zehnder ventilatoren
Auteur Bericht
4 november 2020 om 20:30
author
Hallo ik heb een vraag ik ben een renovatie project aan het voorbereiden.
En in dit project komen ventilatoren van zehnder type mx310 en mx 110 deze zijn regelbaar met een 0-10v sturing.
Ik heb contact gehad met zehnder en zij vertelde dat bij 0 volt de ventilator niet uit is.
Heeft iemand ervaring met deze ventilatoren en welke knx actor zou ik het beste kunnen toepassen?

4 november 2020 om 20:38
author
Menno Richardson
System Integrator
Dag Johan, Vandaag een project opgeleverd met een CVF 400 ventilator van Zehnder (voor de wasemkap) deze werkt of met 0-10V of met een standen schakelaar. Eerst geprobeerd met een schakel/dimactor en een 1-10V voeding (er komt geen voeding uit de ventilator sturing) maar dan gaat de ventilator vol aan bij 1 % en uit bij 100%. Nu bij Joep vd Akker (KNX Groothandel) een MDT Analoge actor 4-voudig 0-10V in- of uitgang selecteerbaar, artikelnummer: AIO-0410V.01 besteld. Moet hem nog plaatsen maar dit zou goed moeten werken

4 november 2020 om 20:58
author
0-10V sturing en vrijgave contact gebruiken voor aan/uit. “ Vrijgavecontact: dit contact moet voorzien zijn van een spanning van 10- 250 volt (AC of DC). Bij het ontbreken van spanning op het vrijgavecontac zal de ventilator niet draaien, ook als de voedingsspanning van 230V aanwezig is;”

4 november 2020 om 21:19
author
Hoi Johan, Ik heb zelf een Zehnder Woonhuisventilator twee weken terug geplaatst. De Zehnder Stork Comfofan S R. Deze ventilator toert op bij een toenemend stuursignaal van 0-10VDC en met de dip-switches kun je instellen of de ventilator onder 1 VDC uitgaat of blijft draaien op de laagste stand. Bij MX110 ventilatoren is het van belang om te weten dat het 0-10 VDC signaal niet gezien wordt als een sturing maar als een drukmeting. Kortom de werking is geïnvesteerd. Te vergelijken met een rem. Bij 1 volt trap je niet op de rem en gaat de fan voluit draaien. Bij 10 VDC gaat de fan dus bijna uit. Je kan dat aanpassen maar daarvoor heb je een laptop met software en een convertor nodig. Succes.

5 november 2020 om 09:11
author
Dag Johan, onderstaande link pagina 54 van de handleiding De bruggen A dus verwijderen anders blijft de vrijgave erop zitten. En als je EN+ onderbreekt, gaat de ventilator uit. Samen met de beschrijving van William Terpstra moet het lukken https://www.zehnder.nl/ventilatie-units/mechanische-ventilatie/dakventilatoren/zehnder-mx

5 november 2020 om 17:55
author
Edwin Hannink
Directeur
Mooi dat het platform voor dit soort zaken zo efficiënt gebruikt wordt. Dank aan jullie, die SmartInside zinvol gebruiken en actief zijn. Namens het bestuur KNX

6 november 2020 om 09:43
author
Arjan Kingma
Technisch Support
Eventueel zou de Theben HMT 6S / HMT 12S actor een oplossing kunnen zijn. Per kanaal is een 0-10 Volt aansturing mogelijk en als alle ventilatoren uit moeten zijn dan zou het ingebouwde relaiscontact van de actor gebruikt kunnen worden. Ook is de spanning om te keren in de parameters mocht dat nodig zijn.

13 november 2020 om 12:28
author
Bedankt allemaal voor informatie. Ik kwam intussen de volgende actor van zennio tegen https://www.zennio.com/products/clima/maxinbox-fc-010v-fan zou deze kunnen heeft iemand ervaring met deze actor.