Home Inloggen Evenementen Forum Documentatie
Aanmelden / Inloggen

Aanpassen ventilatie
Auteur Bericht
12 november 2020 om 19:13
author

Beste forum meedenkers,
Ik heb een Innosource ventilatiesysteem (2007). Het principe hiervan is dat verse lucht doseerbaar wordt aangezogen via de unit achter de radiator. Deze filtert en verwarmt eventueel de lucht die de kamer wordt ingeblazen langs de radiator. Nu is de centrale bedieningsunit (ACC) defect en niet meer leverbaar. De ACC is de centrale die instelbaar is op ventilatie hoeveelheid en tijden. De ACC werkt (draadloos) centraal via een fasekoppelaar in het lichtnet. De leverancier (Brink) zegt dat dit niet meer leverbaar is. Dit betekent dat ik alles moet laten ombouwen naar "standalone" met per vertrek een eigen regelunit. Ook de centrale afzuiging werkt via deze ACC-unit. Niet handig als je weet dat KNX dit wellicht ook zou kunnen. Ik heb een unit gedemonteerd en daar zit een PAPST 220V ventilator in die een aanloopcondensator nodig heeft. Dit moet volgens mij ook te regelen zijn met KNX. Ik heb 4 units en de centrale afzuiging.
Wie heeft hiermee ervaring of werkt op een bijna identieke manier. Kan ik dit bijvoorbeeld met Gira 216300? Heb ik dan ook de aanloop condensator nodig? Is de centrale afzuiging dan ook instelbaar? Want de hoeveelheid lucht die wordt binnen gehaald moet er ook weer uit.

k ben benieuwd naar jullie reacties.
Peter

Dit bericht is op 12 november 2020 om 19:18 voor het laatst aangepast.
30 december 2020 om 16:50   -   Gemarkeerd als het antwoord
author
Beste Peter, Je hebt het over het gebruik van een dimmer om de ventilator aan te sturen? Welk type gebruik je hiervoor? De Gira 1 voudige dimmer, 2171 heeft namelijk de functie om als toerental regelaar te dienen. Dit is een andere functie dan dimmen. De wtw units van Zehnder hebben een directe knx interface. Hiervoor heb je wel de Comfo Q nodig.

29 december 2020 om 11:30
author
Ik ben inmiddels zover dat de motor draait. (In de goede richting) Ik heb geprobeerd om via een KNX dimmer het toerental te regelen en dat werkt op zich maar het heeft een hinderlijk bijgeluid. Wat ik dus zoek is een toerental regeling (zoals: https://www.ventilatieshop.com/toerenregelaar-snelheidsregelaar-1-5a-inbouw-en-opbouw/). De werking moet zijn als bij een frequentieregelaar, maar dan als een KNX actuator. Ik heb bij Zennio al info opgevraagd over hun MAXinBOX fancoil, maar die garanderen niet dat dit gaat werken. Er moet toch een oplossing zijn, juist omdat ventilatie nu zo'n HOT item is. Zijn er ook geen WTW installaties die via KNX werken? (Ook dan is de aansturing van een ventilator noodzakelijk) Wie heeft een goede suggestie. Alvast dank

30 december 2020 om 18:44
author
Beste Marcel, Dit is denk ik de oplossing die ik zoek. Ik heb naar de technische data gekeken en denk dat het inderdaad daarmee gaat lukken. Alleen jammer dat het alleen op de enkelvoudige actor werkt. Ik heb er 4 nodig dus dat vraagt weer extra ruimte in de meterkast. Ik ga deze actor volgende week meteen bestellen. Mocht het niet werken dan kan ik die altijd nog als dimmer gebruiken. Bij Zennio zou bij een niet goede werking het product geen waarde meer voor mij hebben. Bedankt voor deze tip.(Ik ga me nu ook verder verdiepen in de Zehnder WTW)

30 december 2020 om 19:20
author
Dag Peter, Goed om te horen dat dit een passende oplossing kan zijn. Het kost inderdaad nogal wat kastruimte als je er 4 nodig hebt. Misschien is zoiets een oplossing: https://electromen.com/en/products/item/motor-controllers/ac-motor/EM-162/ . Deze kun je dan weer met een 0-10v knx module aansturen, bijvoorbeeld de HDL M/S04.1. Maar daar zal je wat meer onderzoek naar moeten doen of dit een gewenste oplossing is voor je. Succes in ieder geval!

31 december 2020 om 13:35
author
Ik heb onlangs een zelfde probleem gehad bij klanten die een CVU van Orcon hadden hangen. Blijkt de motorsturing (toerental) intern gewoon via 0-10V te werken, na raadpleging van het technische schema. Als je een technisch schema van jouw unit(s) kan bemachtigen, kan je ook daarnaar kijken. Dan zou je alles met 0-10V kunnen aansturen. Kan zijn dat je nog wat soldeerwerk, bijvoorbeeld een diode of 2, moet doen, maar een beetje knutselen kunnen we allemaal wel, toch? Dat zou dan zelfs betekenen dat je met opnemers in de ruimtes, CO2 en RH, kan gaan sturen op luchtkwaliteit.

Dit bericht is op 31 december 2020 om 13:37 voor het laatst aangepast.
31 december 2020 om 16:49
author
Hoi Peter, Hartstikke fijn dat je meedenkt. Nee een schema kan ik niet bemachtigen. Het Innosource systeem is ontwikkeld in Eindhoven bij AME. Ik heb hier ook al contact mee opgenomen, maar helaas!. Waarschijnlijk teveel werk om dit uit te zoeken. (Is inmiddels 15 jaar geleden ontwikkeld). Ik ga het nu eerst proberen met de Gira 217100 dimmer.