Home Inloggen Evenementen Forum Documentatie
Aanmelden / Inloggen

Bluetooth en beacon integratie met KNX
Auteur Bericht
13 november 2020 om 08:45
author
Beste leden,

Voor een nieuwbouwwoning ben ik me aan het oriënteren op sensoren. Ik ben op zoek naar een multi-sensor die naast beweging ook daglicht kan meten voor de aansturing van de screens en dergelijke. Daarnaast ben ik zoek naar een methode om indoor plaatsbepaling te realiseren. Met die zoektocht kwam ik uit op onderstaande sensor.

https://www.vedotec.nl/controllers-regelaars/dali-regelaars/ldali-ms4-bt-pir-0-2500lux-ir-ontvanger-temp-70002850?returnurl=%2fcontrollers-regelaars%2fdali-regelaars%2f%3fcount%3d20

Ik overweeg wel Dali toe te passen als verlichting, maar dat is nog zekerheid. Ik zou dan ook graag een soortgelijke sensor willen gebruiken die gebaseerd is op KNX. Zij er hier leden die van het bestaan afweten van een KNX-sensor die door middel van bluetooth ook plaatbepaling kunnen doen?

Met vriendelijke groeten, 
Ferdi 

13 november 2020 om 08:51
author
Freddy van Geel
KNX Tutor - Docent elektrotechniek
Beste Ferdi, Voor locatiebepaling hebben wij een integratie met ibeacons gemaakt. Hiermee is het mogelijk om locatiegebonden intelligentie toe te voegen aan de huis- of gebouwautomatisering. De iBeacons en NFC-tags worden in de woning of het gebouw geplaatst en kunnen worden gedetecteerd door de xxter app op je toestel. Deze kan hiermee bepalen waar je bent en daarmee wordt het mogelijk om op basis van je locatie een automatisering te starten en om altijd de meest relevante bediening te tonen in de app. Met de iBeacons kan je bijvoorbeeld een scene laten starten als je een bepaalde ruimte betreedt, een poort laten openen als je deze nadert en gebruiken voor de detectie van aanwezigheid/afwezigheid van personen. Met NFC-tags is het mogelijk om vanaf een geautoriseerd toestel toegang te krijgen tot bediening die voor anderen niet toegankelijk is. Ook kunt u alle profielinstellingen koppelen aan een NFC-tag om zo eenvoudig de volledige app hiermee in te stellen met één scan. Lees meer hier: https://www.xxter.com/locatieherkenning-via-xxter-ibeacons-nfc-tags/

13 november 2020 om 09:01
author
Peter Verhulst
Domotica engineer
Hallo Ferdi, Dali is een hele mooi oplossing voor dimbare verlichting. En wil je een daglicht regeling is dat met veel KNX beweging melders goed mogelijk. Het is maar net wat je mooi vindt aan zo'n ding aan het plafond. Dan is misschien de optie die xxter heeft wel heel mooi. Gr. Peter

13 november 2020 om 09:23
author
Edwin Hannink
Directeur
Hallo Ferdi, Wellicht is onze nieuwe Contrastsensor KNX een oplossing hiervoor. Deze is bedoeld als alternatief voor de aanwezigheidsmelder, echter gebaseerd op pixel-camera technologie. Hierdoor kun je o.a. bewegingen en aanwezigheid zichtbaar maken. Via een app kun je op basis van bluetooth connectie leggen en e.e.a aan gegevens uit deze sensor halen. Wellicht is dit wat je zoekt. Graag stuur ik meer info als je me jou mail adres doet toekomen. Groet Edwin

13 november 2020 om 11:06
author
Super interessante vraag! Ik durf wel te zeggen dat wij bij Crownstone heel veel kunnen doen met iBeacons (doen we sinds ze op de markt zijn) en Bluetooth in het algemeen (broadcasten, scannen, Bluetooth Mesh, etc.) Het broadcasten is normale iBeacon functionaliteit (en kan gebruikt worden op een smartphone om zich te positioneren, check bijv. https://crownstone.rocks/2020/08/07/how-would-my-home-react-to-me). Het scannen kan gebruikt worden om (hier zijn we hard mee bezig) ook wearables te volgen of bijv. tags te plakken op spulletjes die je dan weer kan terugvinden (dat laatste is bijv. wat flic.io doet). Het Bluetooth mesh kan gebruikt worden om ze samen te laten werken. Je hoeft met je telefoon alleen in de buurt te zijn van een enkel device. Wat ik ook zou aanraden is om dit altijd te combineren met iets van bewegingssensoren of aanwezigheidsmelders. Het voordeel van Bluetooth positiebepaling is dat je iets echt kan afstemmen op WIE het dan is, dat is erg leuk voor de klant. Het voordeel van PIR etc. is dat je weer niks bij je hoeft te dragen. Ik ga ook de contrastsensor van Edwin bekijken. Je hebt ook bijv. Minut, ik ben benieuwd. Waar wij nog geen verstand van hebben is hoe de ideale KNX integratie eruit zou zien. Ik zou daar heel graag een keer over hebben! We staan hier helemaal open voor collaboratie, ook bijv. met xxter.

13 november 2020 om 15:36
author
Hallo Ferdi, Dali en KNX is uitstekend te combineren, Je gebruikt dan een gateway. Het mooie is dan dat je alle voordelen van Dali kan integreren in je KNX systeem. De door jou genoemde Multisensor meet: - aanwezigheid (d.m.v. infrarood en geluid), - het luxniveau, - temperatuur, - relatieve vochtigheid, Daarnaast heeft de sensor nog 3 digitale ingangen, waarop conventionele schakelaars, drukknoppen, raamcontracten, enz op kunnen worden aangesloten. De bluetooth functie in deze sensor ondersteunt alle ondersteunende beacon-typen (iBeacon, Eddy Stone, UID-beacon, enz) . Kun je bijvoorbeeld gebruiken om te bepalen waar je in het gebouw bent of om iemand te zoeken in het gebouw, enz. Of je gaat deze functie gebruiken als asset-tracking. Iedere daarvoor geschikte app zou je kunnen gebruiken. LOYTEC komt zelf met een app (Q1 2021) , hiermee kun je van alles doen, bijvoorbeeld temperatuurverstelling, lichten aan/uit, zonweringverstelling enz. De app herkent in welke ruimte je bent en geeft dan deze mogelijkheden aan je vrij voor de ruimte waar je bent. Ik hoor het wel als je meer wilt weten :)