Home Inloggen Evenementen Forum Documentatie
Aanmelden / Inloggen

Gira X1
Auteur Bericht
27 december 2020 om 10:58
author
Ik probeer via mijn telefoon de verlichting te dimmen maar ik krijg dit niet voor elkaar. Nu ben ik een beginner als het gaat om ETS en heb hier verder ook geen cursus oid voor gevolgd maar hoop met hulp van forums een heel eind te komen.

Ik kan via de app wel de verlichting aan en uit zetten, ik zie de status ook dus of de lamp aan of uit is en ik zie ook hoeveel de lamp gedimd is als ik deze met de taster dim maar dimmen via de app lijkt niet te lukken. Ik heb relatief dimmen geprobeerd en absoluut dimmen maar beide werken niet.

Wie kan mij op weg helpen?

27 december 2020 om 12:33   -   Gemarkeerd als het antwoord
author
Bij mij staan in het GIRA GPA programma 3 parametes ingevuld: Aan/uit (schakelen) Dimmen (lichter/donkerder) Lichtsterktewaarde (percentage) Die parameters moeten in ETS ook geprogrammeerd zijn. Bij mij werkt het goed.

27 december 2020 om 11:13
author
Vermoedelijk moet je met 4 bits aansturen 1 bits is voor aan/uit.

27 december 2020 om 11:28
author
Welke groepsadressen heb je in ETS aangemaakt voor je dimmer?

27 december 2020 om 12:52
author
Beste Rob, Had ik al gedaan en inmiddels werkt het middels de "+" en de "-" maar niet als ik over de "klok" schuif. Bedankt voor jullie reactie.

27 december 2020 om 13:00
author
Beste Gert, 4 adressen, aan/uit, relatief dimmen, status aan/uit, dim waarde. Op de dim actor zou ik nog een adres kunnen koppelen voor absoluut dimmen maar die gebruik ik momenteel niet

27 december 2020 om 13:09
author
het groepsadres voor absoluut dimmen heb je nodig als je in de gira x1 app de "draaischijf" wilt gebruiken. In ETS een groepsadres aanmaken voor absoluut dimmen en de status absoluut dimmen toevoegen. Vervolgens in de GPA bij de datapunten deze toevoegen en dan in bij je betreffende dimmer het aangemaakte datapunt nog koppelen. Dan moet het vervolgens werken..... succes!

27 december 2020 om 13:11
author
ps: er van uitgaande dat je dimmer van 0-100% gaat is het datatype 5.001

28 december 2020 om 00:14
author
Paul Huisman
Technisch Adviseur
Beste Rick, je dient voor het schakelen een schakel en een retour adres te nemen en vervolgens bij lichtsterkte waarde een absoluut adres en hiervan een retour adres te koppelen. Relatief dimmen daar hoef je niets mee te doen. Ik stuur je nog wel even een pdf-je met de informatie. Fijne dagen gewenst en kijk ook eens op de Gira academie : https://akademie.gira.de/nl/Home daar staan handige video's over de meest voorkomende opties van de X1.