Home Inloggen Evenementen Forum Documentatie
Aanmelden / Inloggen

Verlichting schakelen op helderheid zonder bewegingsmelder
Auteur Bericht
28 januari 2021 om 12:15
author
Ik ben op zoek naar een oplossing om verlichting te schakelen op helderheid. Hier voor zit ik te denken aan een helderheidssensor of een schemerschakelaar (evt. buiten aan de gevel geplaatst).
We hebben bij een klant verlichting (alleen schakelbaar, niet dimbaar) die de klant graag inschakelt wil hebben als het lichtniveau onder een bepaald niveau is.
Als er voldoende licht is mag de verlichting uit.
Door ramen in overheaddeuren komt buitenlicht naar binnen die invloed heeft op het wel of niet schakelen van de verlichting.

De verlichting dient niet op beweging geschakeld te worden.

Het probleem zit hem denk ik niet zo zeer in het inschakelen van de verlichting bij te weinig daglicht, maar hoe de verlichting weer uit te laten schakelen bij voldoende daglicht.
Hoe meet de sensor dat er voldoende daglicht binnen komt aangezien deze toch ook licht meet van de armaturen als deze aan zijn?

Wanneer het pand verlaten wordt wordt de sensor geblokkeerd middels een “0” commando en zal de sensor dus niet mogen werken.
Bij inschakeling van de verlichting s’morgens met een “1” commando zal de sensor weer vrij gegeven moeten worden.

Iemand een idee met welk component zoiets het eenvoudigst te realiseren is?

28 januari 2021 om 12:30
author
Beste Gerben, Heb je al eens gekeken naar de Gira lichtsterkte sensor, type 2210 00. https://katalog.gira.de/nl_NL/datenblatt.html?id=658565 Deze is ook als opbouw mogelijkheid te maken doormiddel van de opbouw rand.

28 januari 2021 om 12:39
author
Deze sensoren ken ik wel, maar werkt dit goed? Ook in verband met geen regelmogelijkheid van de verlichting maar alleen Aan-Uit schakelen. Hoe bepaalt deze sensor of de verlichting weer uit kan als deze brand? Dus hoe bepaald/meet deze sensor of er voldoende buitenlicht in de ruimte komt?

28 januari 2021 om 12:54
author
Dat zal altijd lastig zijn met het schakelen van verlichting. Je zult de lichtintensiteit moeten meten wanneer de verlichting aan is, dan heb je een basis waarde, als de sterkte daarboven komt kun je wellicht concluderen dat dat licht van buiten komt er de verlichting uit geschakeld kan worden. Als er een visualisatie toegepast is kun je de lichtsterkte hierin laten aanpassen. De klant kan dan zelf bepalen wanneer er voldoende licht binnen treed en de verlichting uitgeschakeld mag worden.

28 januari 2021 om 12:56
author
Willem Corstiaans
System integrator
Deze sensor meet (net als alle daglichtregelingsensoren) op het opunt dat er direct onder ligt en zal aan de hand van de waarde die deze daarop terug krijgt normaal gezien de verlichting dimmen zodat de lichtinval op een bepaald punt blijft. In het apparaat zitten een aantal grenswaardes die je in kunt stellen, je zou een bepaald lichtniveau kunnen selecteren waarop de verlichting uit mag en een lichtniveau waarop deze weer aan mag. Je zult dit wel goed moeten testen, want als je de waardes te dicht bij elkaar legt kan het zijn dat je verlichting continu aan en uit springt.

28 januari 2021 om 13:03
author
Eens, dat is de uitdaging als je gebruik maakt van schakelen ipv dimmen. Het verschil tussen het licht aan en het licht uit kan ervoor zorgen dat de schakeling gaat pendelen. Het is dan ook geen ideale situatie. Misschien zelfs een af te raden oplossing. Is er een manier om de verlichting in secties af en aan te schakelen?

28 januari 2021 om 13:10
author
Gert van Dijk
Projectleider
Beste Gerben, Ik heb een dergelijke opzet een aantal keer toegepast middels de buitensensor van Siemens (5WG1254-3EY02). Deze sensor kun je binnen of buiten toepassen en verlichting laten in- of uitschakelen middels drempelwaarde. Is er in de ruimte een daglichtkoepel aanwezig? Dan daarin monteren. Je moet wel rekening houden met een Hysterese anders wordt het een knipperlicht. In- of uitschakelen van het geheel kan d.m.v. koppeling aan inbraak? taster? In dat geval zijn er mogelijkheden middels een 'lockobject'. Bij vragen kun je me altijd een mail sturen. Groet, Gert

28 januari 2021 om 13:58
author
Ik zou een buiten(helderheids)sensor plaatsen. Bijvoorbeeld Elsner 70119 super betaalbaar en simpele applikatie met alle mogelijkheden die je wilt. Grenswaardes, hysterese, aan of uit blok met o of 1 en wat dan te doen etc...

28 januari 2021 om 14:05
author
Edwin Hannink
Directeur
Mogelijk kun je uit de voeten met de Theben LUNA 134 of de LUNA 133 KNX. Je kunt altijd bellen met Theben Support 055-202000 voor ondersteuning van "onze" Arjan ;-)

28 januari 2021 om 14:47
author
Bedankt allemaal voor de input. Ik denk dat ik er nu wel uit ben hoe ik het op ga lossen.