Integratie.... blijven we achter?

2 likes 1 reactie 04-03-2019
De smart home markt groeit 70% - geldt dit ook voor geïntegreerde oplossingen?

Nederlandse consumenten hebben inmiddels voor € 1,7 mld aan smart home apparaten in huis. De markt is in het afgelopen jaar explosief gegroeid met 70%. De slimme thermostaat is net als in voorgaande jaren het populairste smart home apparaat. (Bron: Multiscope 2019). Quby (inmiddels onderdeel van Eneco) lijkt het merendeel van deze thermostaat-omzet voor zijn rekening te nemen met meer dan 300.000 verkochte slimme thermostaten in Nederland. Om over de rest van Europa niet eens te spreken. Met Thuiswacht van Interpolis lijkt Quby de volgende geslaagde samenwerking en verkoophit te pakken te hebben.

Ook de groei van KNX breekt records. Naast grootste speler in grote delen van de wereld (marktaandelen variërend van 27% in GB, 42% in China tot ruim boven de 50% in diverse landen in Europa) heeft KNX de grootste groei in stijging van licenties sinds haar oprichting gerealiseerd. Ondertussen zijn er wereldwijd meer dan 300 mln KNX gecertificeerde producten in gebruik. (Bron: Smart Inside 2019)

Bovenstaande nieuwsberichten stemmen positief, maar roepen ook vragen op. Hoe verhoudt de smart home markt in het Multiscope onderzoek zich tot resultaten van KNX? Hoe meet KNX de smart home markt en wat zijn dan de resultaten in Nederland? Als ik de prijs van een losse Toon thermostaat á € 275,- vermenigvuldig met 300.000 kom ik op bijna de helft van de genoemde 1,7 mld uit. Tel ik hierbij de slimme speakers op die pas sinds 2018 in de Smart home Monitor worden meegenomen en maak ik een ruwe inschatting van andere slimme producten (lampen, concurrenten van Toon, camera’s, deurbellen etc. ect.) dan mis ik 1 ding: integratie!

In 2017 studeerde Sjors Ooteman af bij GooseBumpz op de perceptie van consumenten over de term domotica. Wij verstonden hieronder de koppeling van systemen. Meer dan de helft van de geïnterviewden kwam echter niet verder dan “duur” en “bedienen met een appje”. In het onderzoek van Multiscope wordt het volgende gemeld: “gemak en comfort zijn de belangrijkste drijfveren om een slim apparaat aan te schaffen en kostenbesparing wint als argument aan terrein. Consumenten die nog geen smart home apparatuur hebben geven aan dat hun huidige apparaten nog voldoen of dat men de toegevoegde waarde van een vervangend slim product nog niet ziet.” Over koppeling van systemen, integratie en de voordelen hiervan word met geen woord gerept. Het lijkt wel alsof integratie nauwelijks relevant is. Als ik naast Toon denk aan de standalone oplossingen van Nest, Hue, Ikea Trådfri, Ring, Doorbird, Logitech en Sonos dan blijft er slechts een flinterdun stukje taart over voor geïntegreerde oplossingen.

En dat is doodzonde. Ik zeg niet dat integratie voor iedereen bittere noodzaak is, maar ik ben er wel van overtuigd dat juist de koppeling van systemen veel meerwaarde biedt. Ik wil niet alleen weten hoeveel energie ik verbruik, ik wil ook dat mijn wasmachine pas gaat draaien als mijn zonnepanelen energie opwekken. Hoe leuk is het bovendien als ik de TV aanzet, het licht, de zonwering en de thermostaat ook met me meedenken en automatisch in de juiste stand schakelen? En dat ik in de zomer thuis kan komen in een koel en fris huis omdat de zonwering automatisch de felle zon heeft opgevangen en de luchtkwaliteit wordt gemonitord en het ventilatiesysteem hieraan gekoppeld is. Om in het laatste geval de energiebesparing van de airco, die enkele uren nog niet aan hoeft te slaan, niet eens te benoemen.

Energie besparen, langer thuiswonen, meer comfort, veiligheid en gebruiksgemak – de voordelen van koppeling van systemen zijn zo talrijk dat we moeite lijken te hebben om ons verhaal duidelijk over de bühne te krijgen. Vervolgens worden we ingehaald door installateurs die maar wat graag de oude beeldvorming omtrent domotica in stand houden (te duur, ingewikkeld, niet betrouwbaar) en wordt de rest van de smarthome taart grotendeels bediend door partijen die juist uitblinken in briljante en duidelijke communicatie. Partijen die met losse oplossingen in een paar jaar in staat blijken om 1,7 mld aan apparatuur aan consumenten te verkopen.

Heeft iemand een idee hoe wij – als industrie – een groter stuk van de smarthome taart voor prachtige geïntegreerde oplossingen kunnen claimen? Zodat wij binnenkort ook groeicijfers van 70% kunnen presenteren? Ik zou het fantastisch vinden (en ja, met iets minder groei ben ik ook tevreden ????). Ik sta open voor suggesties.