KNX meeting: gezellig maar ook insiders feestje?

5 likes 2 reacties 06-06-2019
Kennisdelen is leuk, geïnspireerd raken ook. En het is fijn als het eten en gezelschap goed is. Maar ik tref steeds dezelfde mensen. Wordt het niet tijd dat we meer naar buiten treden? En niet alleen omdat dat leuk is, maar misschien wel omdat het noodzakelijk wordt, wil KNX niet verworden tot een intiem clubje wat alleen nog maar complexe grote villa's en utiliteit bedient. De grote exponentiële groei is de komende jaren echter te verwachten in de consumentenmarkt.

Gisteren weer een leuke KNX -meeting gehad in Maarssen. Goed thema, leuke sprekers (Freddy en Koen stalen qua humor zeker de show ;-) en weer veel geleerd (hoewel ik als niet-techneut er steeds meer achter kom dat ik eigenlijk zeer weinig van de dieperliggende techniek begrijp ;-). Over de mix van sprekers en de inhoud was niet iedereen even positief, maar dit heeft volgens mij te maken met de eeuwige spagaat waar je als organisatie met deze doelgroep in zit. De techneut wil meer verdieping, de salesjongens willen een bredere (en liefst commerciële) insteek en anderen willen juist een vergezicht omdat je daarmee op directieniveau om tafel kunt komen terwijl er nog een laatste groep is die puur komt om te netwerken. Allemaal prima. Ik vond het gezellig en informatief. Toch blijf ik me verbazen over twee dingen: 

- waarom is er naast de dagvoorzitter, de catering en de promotiedame van Smartinside geen enkele vrouw te bekennen?

- waarom zie ik altijd dezelfde koppen? En moeten we ons hier niet - gezien de ontwikkelingen in de smarthome markt - zorgen over gaan maken?

Over het eerste punt durf ik niets zinnigs te zeggen, ik ben al lang blij dat ik uiteindelijk op mijn 38ste getrouwd ben en dat ik een superlieve vrouw heb die ik voor en groot deel begrijp ;-). Maar over het tweede maak ik me eigenlijk wel een beetje zorgen. Als voormalig verkoper bij een system integrator ben ik inmiddels echt overtuigd van de voordelen van KNX. Als adviseur en vergelijker van alle smarthomesystemen zie ik in mijn nieuwe rol echter allemaal producten opkomen (Google Hub, Homey, Netatmo, Luxor Living, Digital Strom, Coviva, Free@Home, CES Easy, Larnitech, Homey, Fibaro) die qua techniek en mogelijkheden niet of nauwelijks meer onderdoen voor KNX. Voor een significant lagere prijs dan KNX. Met nog meer prijsdalingen en nieuwe toetreders in het vooruitzicht. Met vaak zelfs meer mogelijkheden voor de consument die zelf scene's aan kan maken en aan een deel van de knoppen kan zitten. Natuurlijk zie ik ook positieve ontwikkelingen zoals de visualisatie van Xxter en de feelsmart methodiek van Jung. En waarschijnlijk vergeet ik dan nog heel veel goede initiatieven. Het doet echter niets af aan mijn punt: volgens mij kijkt KNX te veel naar binnen en wordt het nu voornamelijk gebruikt in de extreme villa's en de utiliteit. De verschillende sprekers tijdens de meeting van gisteren bevestigen dit beeld weer eens te meer.

Wordt het niet eens tijd om meer naar buiten te treden? Om groter te denken en ons licht op te steken bij andere partijen die actief zijn in de smarthomewereld, maar niet of nauwelijks van ons gehoord hebben? Zodat we elkaar versterken in plaats van allemaal op ons eigen eilandje te blijven zitten. Ik kom erachter dat ik zelf ook van heel veel partijen de naam niet weet (TVVL, Brancheorganisatie Gebouwautomatisering, Smart Home Society, Techniek Nederland) maar ik hoor van allerlei kanten (lichtadviseurs, electronicawinkels, bouwbedrijven, architecten) dat ze van allerlei kanten vragen krijgen over smarthome en niet weten hoe ze het in moeten vullen. Dat is voor mijn bedrijf - METDOMOTICA - als smarthome adviseur prima: "leuk als ik goed verdien, en de rest boeit me niet", maar volgens mij is dit nu juist de gedachte waar we juist vanaf moeten. Misschien is het naïef maar ik droom toch echt van een KNX wat toegankelijker wordt en wat door samenwerking zijn propositie weet uit te bouwen. Want anders vrees ik dat het echt een exclusief insidersfeestje blijft waar alleen extreem rijke consumenten en klanten vanuit de utiliteit zo nu en dan mee in aanraking komen.