In steeds meer huiskamers staat een slimme speaker

1 like Reageer als eerste! 30-04-2020
Nederlandse consumenten gebruiken steeds vaker een slimme speaker in huis. Uit onderzoek van Multiscope blijkt dat er inmiddels voor 438 miljoen euro aan slimme speakers is verkocht. Dit is een stijging van 52% ten opzichte van 2018, zo blijkt uit de vierde editie van de Smart Home Monitor.

Sonos en Google marktleiders

In cijfers betekent dit dat ruim 1,5 miljoen huishoudens (19%) een slimme speaker heeft. In het merendeel van deze woningen staan de merken Sonos en Google. De Sonos One staat met 5% op nummer een. Dit zijn in totaal bijna 400.000 huishoudens. Op plaats twee en drie staan de Google Home Mini (4%) en Google Home (3%). De slimme speakers JBL Link (2%) en Bose Home Speaker (1%) maken de top vijf compleet. 

Bekendheid stijgt

De stijgende naamsbekendheid stimuleert de verkoop van slimme speakers. Twee op de drie Nederlanders kennen e?e?n of meerdere merken slimme speakers (62%). Dit is een flinke stijging ten opzichte van 2018 (+18 procentpunten). De bekendheid is hoger onder mannen (63%) en 18- tot 49-jarigen (76%) dan onder vrouwen (55%) en 50-plussers (48%). Google Home is de bekendste slimme speaker (37%) gevolgd door Sonos One (30%) en Google Home Mini (20%).

Positief over spraakbesturing

Net als in 2018 staat ongeveer een kwart van de bevolking positief tegenover spraakbesturing van apparaten (22%). Ook hier zijn mannen (28%) en 18- tot 49-jarigen (28%) vaker de kartrekkers dan vrouwen (18%) en 50-plussers (18%). Een derde van de Nederlanders blijft nog steeds sceptisch over aansturing door middel van spraakcommando’s (32%).

Het onderzoek is uitgevoerd door Multiscope, een specialist in online marktonderzoek. De resultaten komen uit de vierde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek naar de status van domotica in Nederland. In het onderzoek zijn 6.300 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.