Nederlandse markt smart home-apparaten groeit naar 2,5 miljard euro

2 likes 2 reacties 12-03-2020
Nederlandse consumenten hebben inmiddels 2,5 miljard euro aan smart home-apparaten in huis. Dat blijkt uit de vierde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van online marktonderzoeker Multiscope onder 6.300 Nederlanders. De markt voor slimme apparaten groeide met 800 miljoen euro; een stijging van 47% ten opzichte van 2018.

Het aantal Nederlandse huishoudens dat één of meerdere smart home-producten in huis heeft, blijft stijgen. Momenteel heeft 42% van de huishoudens één of meerdere smart home-producten in bezit; dit komt neer op 3,3 miljoen huishoudens. In 2018 had 36% een smart home product in huis, in 2017 was dit nog 29%. 

Slimme speaker snelst groeiende product 
Het bezit van slimme apparaten groeit in alle segmenten, waarbij producten in de categorieën ‘energie & verwarming’ en ‘verlichting & schakelaar’ het meest in de Nederlandse woningen zijn te vinden. Van de segmenten van smart home-producten is het bezit van slimme speakers het snelst gegroeid; van 6% in 2018 naar 19% in 2019. Bij deze cijfers zijn ook de slimme luidsprekers van Bose, Harman, Kardon, IKEA en JBL meegenomen. 

Mannen voorlopers in adoptie slimme apparaten 
Mannen en 18- tot 49-jarigen hebben relatief vaker smart home-producten in huis. Deze groep is koploper in de adoptie van technologische innovaties. Het aantal personen dat positief is over smart home en de mogelijkheid om bijvoorbeeld de thermostaat op afstand in te stellen, is gedaald. Een kwart van de Nederlandse consumenten (24%) geeft positief te zijn over smart home-apparaten, een jaar eerder was dit nog 27%. 

Drijfveren tot aanschaf
De belangrijkste redenen om smart home-producten aan te schaffen zijn net als in 2018 gemak, comfort en kostenbesparing. Consumenten die ervoor kiezen geen slimme apparaten in huis te nemen doen dit omdat hun huidige apparaten nog voldoen of omdat ze de meerwaarde van een smart home-apparaat (nog) niet zien.