"Sommige Europese bedrijven aarzelden tot nu toe om het IoT-segment te betreden, omdat zij de indruk hadden dat het IoT gebukt gaat onder overhyping en een teveel aan gadgets", stelt Tricia Parks, CEO van Parks Associates. "Die indruk was niet geheel onterecht, maar de context is aan het veranderen."
Koplopers in de EU
"De eerste activiteiten en de daaruit voortvloeiende successen bij uiteenlopende EU-bedrijven zoals Assa Abloy, Miele en Somfy worden duidelijk zichtbaar. Intussen verzetten wereldspelers zoals Samsung, Amazon, Apple, Google en Microsoft heel wat werk om de markt te dynamiseren." Parks Associates merkt op dat, hoewel geconnecteerde producten nog geen kritieke massa hebben bereikt in Europa, er steeds meer geconnecteerde producten worden geïntroduceerd met tot dan toe nog niet beschikbare voordelen.
Voorsprong opbouwen
Volgens de onderzoekers is de wereldwijde IoT-trend onafwendbaar en dat bedrijven die hier ervaring in opdoen dan ook een waardevolle voorsprong kunnen opbouwen. "Productintroducties zoals het verlichtingssysteem van Ikea bieden een alternatief voor de populaire vernieuwer Philips Hue, wat de concurrentie versterkt en uiteindelijk ook de prijzen doet zakken. Amazons Echo Show, Tap en Alexa effenen het pad voor de aansturing en toegangscontrole van slimme producten via spraakbesturing, terwijl de koppeling met traditionele producten zoals slimme videodeurbellen, luiken en deursloten nieuwe functies biedt zoals toegangscontrole op afstand, bewaking, alarmen en camera's", stelt Parks.
11 type EU-bedrijven
Het rapport van Parks Associates 'IoT Connectivity in Europe: Value of Connected Products' analyseert de elementen van de diverse strategieën voor IoT-producten en diensten. Het rapport presenteert profielen van 11 verschillende type EU-bedrijven: INWIDO, Nespresso, Somfy, Miele, Securitas, Assa Abloy, Verisure, Philips Hue, Gardena, Bundles en Hive.
Onderzoek: Europese bedrijven ontdekken IoT voor 'slimme-woningmarkt'
Na een aanvankelijk aarzelende aanpak van de IoT-wereld, onderzoeken uiteenlopende Europese bedrijven momenteel hoe zij hun klanten de voordelen van het IoT-gebruik kunnen aanbieden. Het onderzoeksbureau Parks Associates stelt dit vast in haar meest recente onderzoek. Steeds meer bedrijven verkennen strategieën die de barrières in de IoT-markt moeten wegwerken, zodat zij kunnen inspelen op de kansen die de connectiviteit biedt.