Luxe showroom met KNX Easy: Lighting Experience Centre

Like dit als eerste! Reageer als eerste! 20-12-2018
DPL Europe startte 25 jaar geleden in een garage; tegenwoordig staat er een prachtig nieuw kantoorpand met een hightech-showroom: het Lighting Experience Centre. Klanten uit de retailwereld vinden er passend licht voor elke branche, elke winkel, wens en doel. Praktijksituaties met 3D-projecties, laser en optische effecten laten zien wat elke soort licht doet met een ruimte of een product. Alles gaat automatisch in het gebouw van DPL, dankzij het KNX gebouwautomatiseringssysteem van Hager.

Van Dorp Installaties uit Helmond installeerde alle techniek in onopvallende schakelkasten, gebruikmakend van bestaande Hager KNX-producten. Aangevuld met nieuwe modules stuurt het systeem nu bijna 600 lichtbronnen in het gebouw aan, alsmede de zonwering en de introductieshow. Met relatief simpele ingrepen kon de intelligentie enorm worden vergroot. Net toen het gebouw en het systeem werden opgeleverd, kwam Hager met een app voor domovea. De commerciële medewerkers van het Lighting Experience Centre gebruiken hun smartphones en tablets om met groot gemak de verschillende lichtscènes te besturen.

Meer met Easy Mode 

1. Easy, ook voor uitdagende projecten

Luisterend naar de wensen van DPL kon de installateur eigenlijk alleen maar kiezen voor programmering in de KNX Easy Mode met behulp van het Hager programmeringsapparaat TX(A)100. Easy wordt doorgaans gebruikt voor eenvoudige installaties; dit project bewees dat er meer kan met de Easy Mode.

2. Aanpassen en uitbreiden

In de periode na de opening was Marcel Vriens van Van Dorp Installaties geregeld aanwezig om de finetuning te verzorgen en aanpassingen door te voeren. “Met de TX(A)100 is dat een fluitje van een cent,” geeft hij aan. DPL kan zelf lichtpunten toevoegen aan de bestaande programmering.

3. Sterke samenwerking

De samenwerking tussen DPL, Hager en Van Dorp leidde steeds tot het verleggen van grenzen. De partijen waren zeker aan elkaar gewaagd als het gaat om creatief denken. Het leidde tot echt teamwerk en innovatieve ideeën. De centrale vraag van alle deelnemers was steeds ‘kan dat?’, zonder ooit te denken ‘dat kan waarschijnlijk niet’. Met zo’n insteek is the sky the limit en kom je tot verbluffende resultaten.

Op www.hager.nl/projecten#DPL vind je meer informatie.